Bilder

I dag läste jag på en blogg att hon som ägde bloggen hade blivit skyldig att betala 2000 kr för att en fotograf hade hittat en av hans bilder i hennes blogg. Jag vet inte vad det var för bild om det var på ett klädesplagg, kändis eller annat men det skrämde mig lite. Tjejen som driver denna blogg skrev själv ett inlägg om hela grejen och berättade att fotografen sagt till henne att man kan få betala upp till 10 000 tals kronor om till exempel en amerikansk bildbyrå äger bilder som man lägger upp. Det räcker alltså inte bara att skriva källan under bilden när man postar den.

Jag har läst lite om det där förut, och som jag förstår det är det relativt enkelt: du får inte lägga upp bilder som du själv inte tagit. Det har med upphovsrättslagen att göra. Om man ändå vill lägga upp bilder som inte är ens egna måste man söka upp företagen som äger bilderna och be att få låna dom, som jag förstår det...
Fotografen Emelie Ohlsson har skrivit ett inlägg om det här med bilder på bloggar, men jag har nog inte fattat det hela förrän nu.

Har spenderat ett antal timmar idag med att radera bilder från bloggen som inte är mina egna, de enda som är kvar är foton jag tagit (och några enstaka e-vykort jag lagt upp här, det räknas väl inte eftersom dom är till för att skickas runt?). Verkligen läskigt hela den här grejen, hade ingen aning om att det var så allvarligt! Alla laddar ju upp bilder på kändisar, kläder medmera. Men tänk så fel det kan bli.

Vågar inte riskera något och lägger därför inte upp bilder i fortsättningen, om jag inte fått låna dom eller fotat själv.
Det blir ju lite tråkigt att skriva då eftersom det mesta kommer bli text. Det är så kul att ladda upp bilder! Men det är inte värt att riskera att få en räkning på flera tusen =/ Man kanske kan länka till bilderna istället? Alltså typ "titta på dom här bilderna här - länk -  visst är dom coola"? Nån som vet om det är okej?

Om du själv bloggar och lägger upp bilder, se upp och tänk på det här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback